Značka Panasonic má již staletou historii, nicméně za prvotním cílem si značka i nadále stojí: vyrábět inovativní, kvalitní a cenově dostupné produkty, které usnadní každodenní život. Pro značku Panasonic je charakteristická kompetentní technická podpora, závazek k vynikajícímu servisu a vztah s místními partnery ve velké míře charakterizují společnost Panasonic.
Panasonic vyrábí kvalitní a cenově dostupné klimatizace a tepelná čerpadla. Tepelná čerpadla rostou na popularitě zejména díky své nízké energetické náročnosti a schopnosti šetřit náklady za energii.
Otevření továrny v Plzni
V roce 2018 oslavila společnost Panasonic 100 let od svého založení a ke stoletému výročí byla v říjnu roku 2018 zavedena výroba hydroboxů k tepelným čerpadlům Panasonic All In One v Plzni. Pro výrobu byla zavedena nová výrobní divize, kam jsme měli možnost při slavnostním otevření nahlédnout.
Panasonic založil v roce 1918 japonský inovátor Konosuke Matsushita (tehdy se společnost jmenovala Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works). Úplně prvním inovativním produktem, který společnost začala vyrábět, byla vylepšená zásuvka. V dnešní době si využití tohoto zařízení nedokážeme vůbec představit, nicméně před sto lety se jednalo o chytrý způsob, jak připojit nějaké zařízení do elektřiny a zároveň si na to i posvítit. Dvojitá objímka totiž umožňovala napájet světla a další spotřebiče z jediného zdroje. Tento inovativní produkt se stal oblíbený a dobře prodejný díky své kvalitě a nízké ceně.
V roce 2018 tomu bylo přesně 60 let! První pokojová klimatizace společnosti Panasonic (prodávaná pod značkou The National) byla vyvinuta v roce 1958. Klimatizace v Japonsku během první poloviny 50 let byly převážně velko-rozměrné klimatizace pouze pro komerční účely. Klimatizace pro domácí použití neexistovaly. Klimatizace jako domácí elektrické zařízení měla být velkým hitem budoucnosti, ideální domácím zařízením pro horké a vlhké klima v Japonsku. Klimatizace měly být jednoduše instalovatelné v oknech a na zdech pokojů Japonského a západního stylu.
Roční produkce prvního roku výroby v Japonsku byla 1.100 zařízení.
Tepelné čerpadlo se dostalo na trh o pár let později a to v roce 1973.
Po dobu své existence došlo k několika změnám v názvu společnosti a stejně tak i produkty nesly různá jména. Naši rodiče a prarodiče se tedy mohli setkat s ledničkou, pračkou, či televizí značky „National“ či „Matsushita“. Teprve nedávno (v roce 2004) došlo k unifikaci všech produktů pod značku Panasonic.
Založení a historie společnosti
Zakladatel Panasonicu Konosuke Matsushita (narozen 1894 v Japonsku) byl při svém studiu na praxi v obchodě s koly a právě tam se rozhodl, že jeho budoucnost bude spočívat v byznysu s elektronikou. Ve věku 15 let začal pracovat v obchodě s elektrickými světly Osaka Electric Light Company. Matsushita pracoval tvrdě a přibližně ve věku 22 let navrhnul vylepšenou zásuvku, nicméně jeho nadřízený tento vynález považoval za neužitečný. Díky dlouhodobě špatnému zdravotnímu stavu Matsushita nakonec odešel ze společnosti a posléze začal svůj vlastní byznis. Spolu se ženou a švagrem (pozdější zakladatel Sanyo Electric) si Matsushita zakládá v roce 1917 malý obchod, kde prodávají vylepšené zásuvky a další inovativní produkty, zpočátku bez úspěchu, ale po nějaké době úspěšně.
Matsushita Electric Housewares Manufacturing, zleva: Konosuke Matsushita,Toshio Iue, Mumeno Matsushita
Úspěch a masová produkce vedly k přestěhování malého obchodu do větších prostor a založení společnosti Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works. Na trh byl uveden inovativní produkt – dvojitá objímka. Všechny tyto produkty byly v porovnání s jinými produkty na trhu velmi kvalitní, ale přibližně o 30 – 50% levnější, proto se dobře prodávaly. Ke konci roku 1918 už společnost zaměstnávala 20 lidí.
Pokud Vás zajímá něco více z historie společnosti, podívejte se na zdařilé video, které pěkně vystihuje založení a vývoj společnosti a značky Panasonic.
...vše začalo před 100 lety snahou 3 pracovníků vytvořit vylepšenou elektrickou objímku. Během stovky let ovlivněných válkami a politickou situací se z malého rodinného podniku stala firma o více, než 240,000 zaměstnancích. Původní myšlenka však zůstala stejná: přinést světu inovativní produkty, které budou užitečné…
Autor článku: Veronika Rousová, 2018
Zdroj:
https://www.panasonic.com/global/corporate/history/chronicle/1894.html
http://www.asit.it/wp-content/uploads/2015/12/Panasonic_Company_Profile.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=9E44ZzBGRok
https://www.youtube.com/watch?v=kluQaK4-C7g